Eerste 3 weken - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tabbe Maas - WaarBenJij.nu Eerste 3 weken - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tabbe Maas - WaarBenJij.nu

Eerste 3 weken

Door: ik

Blijf op de hoogte en volg Tabbe

21 Januari 2015 | Hong Kong, Hong Kong

De eerste drie weken zijn voorbij. Ik ben nu redelijk gesettled, al mijn vakken zijn gekozen en goedgekeurd, mijn kamer is ingericht (compleet met 3 matrassen op elkaar, de oorspronkelijke plaat die op mijn bed lag had meer weg van piepschuim dan van een matras) en de eerste colleges zijn gevolgd. Terwijl ik dit nu zit te typen liggen sommigen van jullie nog lekker in bed, voor mij is het al het tweede college van de dag (het is hier 7 uur later dan in Nederland) bij een professor die Engels zou moeten spreken maar volgens meer praat in een nog niet ontdekte taal (als je het wil horen kan ik je een audio fragmentje sturen haha).

De 30e landde ik op Hong Kong International airport na een reis van ruim 25 uur door een extra 3 uur vertraging in Dubai. Na nog een uur te hebben moeten wachten op mijn bagage stapte ik in de taxi naar mijn hostel in Tsim Sha Tsui (ik was heel blij met www.urban-pack.com, bij een aantal van mijn reisgenoten wist ik niet eens zeker of ze wel in een hostel zaten of dat het een gevangenis was) om snel in te checken en mijn bedje op te zoeken. Zo makkelijk ging het echter niet want toen ik in mijn hostel aankwam zat het vol met mensen van over de hele wereld die net plannen hadden gemaakt om taco’s en margarita’s te gaan eten in een Mexicaans restaurantje en daarna nog een drankje te doen. Nu mag je als je net nieuw binnenkomt zo’n aanbod nooit afslaan en dus stelde ik het slapen nog wat langer uit. De volgende dagen (zonder nieuwjaarsavond, dat was een verhaal apart) stonden in het teken van de stad verkennen en mijn nieuwe thuis voor de komende 5 maanden leren kennen.

2 januari kwam mijn kamer op de campus vrij. De aankomst op de universiteit was een beetje een anti-climax, er was niets of niemand om je te helpen waar je heen moest als exchange student. Dit was wel even lastig (de campus is zo groot dat er verschillende buslijnen rijden en de hoogteverschillen zijn enorm omdat de campus op een bergtop gebouwd is). Na lang zoeken had ik mijn kamer toch gevonden. De universiteit hier werkt volgens het Engelse systeem waarbij binnen de Universiteit er verschillende colleges zijn. Elke student hoort bij een van deze colleges en dit wordt dan ook je hechtere groep binnen de grote universiteit. Ik zit in een kamer in Shaw College, een van de oudste colleges maar daarom ook een van de meest actieve colleges. Mijn kamer is redelijk aan de kleine kant, ik gok dat het zo’n 15-18 m2 is, en deze kamer deel ik met een roommate uit China. Ik moest er even aan wennen maar nu voel ik me goed op mijn gemak op die kamer!

Naast de schoolzaken hebben we ook al een hoop gave dingen gedaan! Een dagtrip naar Macau waar je het ene moment in een rustig mediterraans uitziend stadje loopt en tien minuten wandelen verder je ineens tussen de torenhoge casino’s staat. Een dagtrip naar Shenzhen in China toen ik mijn visum kreeg, waar Mao nog steeds op de bankbiljetten prijkt. De paardenraces in Happy Valley op woensdagavonden waar je nauwelijks locals tegenkomt en daarvoor in de plaats bijna de hele internationale community van Hong Kong onder het genot van een biertje zijn geluk uitprobeert. Een nieuwjaarsreceptie bij de Nederlandse Consul-generaal voor Hong Kong en Macau thuis in zijn huis nabij Victoria Peak (prijskaartje wil je niet weten). Een welcoming dinner georganiseerd voor alle inkomende exchange studenten voor dit semester waar allemaal traditionele locale gerechten geserveerd worden. Tenslotte hockey ik hier sinds een paar weken bij de Dutch Hockey Club of de Dutchies en niet onverdienstelijk: zowel de eerste wedstrijd als de bijbehorende derde helft werden met ruime cijfers gewonnen!

Ik houd jullie op de hoogte!

• 21 Januari 2015 - 09:22

Lou:

Klinkt veelbelovend neef!! We houden je in de gaten via Facebook en zo te zien vermaak jij je wel. Veel plezier!! Xx loulie en de rest

• 21 Januari 2015 - 12:07

Tjarda:

Lekker dan! Ben overigens erg benieuwd naar dat NYE-verhaal! En blij dat dat hockeyen gelukt is!

• 21 Januari 2015 - 14:46

Tosca:

Nou Tabbe, dat klinkt al heel indrukwekkend! Veel plezier in Shaw College. Ben benieuwd naar de volgende verhalen en foto's! Maak er wat van! xx Tosca

• 21 Januari 2015 - 17:45

Leon De Kogel:

Ik mis je zo, Tabbe!

• 21 Januari 2015 - 18:57

Ivonne:

Leuk om te lezen. Lijkt me een enorme ervaring. Veel plezier nog!

• 27 Januari 2015 - 11:46

Maaike:

Lieverd, het is wel stil in nederland nu!!! Leuk dat je toch voor "waar ben jij nu" hebt gekozen, zo bereik je met één keer er voor gaan zitten een heleboel mensen, waaronder mij/ons! Ik geloof direct dat je toch even raar staat te kijken bij zo'n eerste "je-zoekt-het-zelf-maar-even-uit"-ontvangst op de campus, dat zijn wij hier toch wat anders gewend (denk alleen al even aan je introductie-periode in Tilburg!). Wel fijn dat er via de colleges toch een wat hechtere groep (shaw-college) gecreëerd is, anders is het helemaal zo groots... Met nieuwjaar hebben we je gemist evenals bij de bosse-bollen tgv de diamanten opa-en-oma! Maar voor het échte feestje wachten we tot jij weer terug bent, dat hebben marij en ik al zo geregeld. (Dan hebben opa en oma dus nog even tijd om te bedenken hoe ze het willen vieren, want die huiswerk-opdracht hebben ze van ons mee gekregen). Ze zullen het misschien niet zo gauw tegen jou persoonlijk zeggen (dat is niet hun stijl) maar tegen mij zeiden ze dat ze jou echt missen, omdat je normaal-gesproken zo geregeld even binnen komt lopen! Leuk dat je ook daar een hockey-veld met bijbehorende (nederlandse) 3e-helft-collega's hebt gevonden...zo wordt je kringetje langzamerhand steeds groter en dat lijkt me fijn, ook gezien de toch geruime tijd die je daar bent. Hier bij ons gaat alles z'n gangetje! Renée is nu bijna klaar, hoopt in maart/april haar studie officieel af te ronden. Ze is dan ook al begonnen met haar aanmelding voor de huisartsen-opleiding dmv een CV en sollicitatie-brief die ze door deze-en-gene heeft laten lezen + "corrigeren". Ook Sanne is begonnen aan haar decentrale selectie-procedure voor geneeskunde. Ze heeft haar CV en motivatie-brief al verstuurd en is nu begonnen met het lezen en leren van het kennis-pakket (over hart/longen/bewegings-apparaat, fysiologie + anatomie) in het engels (!). Daar krijgt ze begin maart een tentamen over, dan moet ze ook een communicatie/sociale-vaardigheden toets maken... en dan maar afwachten... Ze verveelt zich dus geen moment, te meer daar ze ook weer aan een ziekenhuis-stage is begonnen voor verloskunde! Jochem en Ileana zijn nu aan het solliciteren dichter naar het zuiden toe! En Daaf heeft het wisselend druk en spannend op de spoedeisende hulp in den bosch! bij Nicole is de verbouwing vd garages nog steeds niet begonnen, nog geen definitieve handtekeningen, gemeente-ambtenaren waren bang dat ze voor permanente bewoning gebruikt gingen worden (gezien het afwerkings-niveau, en als er dan ook nog een bed op de tekeningen vd architect staat...). Dat mag niet! De architect is gaan praten, heeft de ambtenaar even "gerustgesteld" dus misschien dat dan nu...! We houden je op de hoogte! Lieverd we zijn benieuwd naar al je belevenissen en lezen/bekijken met plezier je reisverslag+foto's ! XXX Maaike

• 30 Januari 2015 - 01:47

Paaaapie:

Hoi bink
    Ben net terug van "kerst eten"met de zaak weer veel gelachen en lekker gegeten "italieen pakket" gekregen van medewerkers!
    Vandaag werd er volop gewerkt in de praktijk om de waterschade te herstellen!
    Ben nu doodop is eigenlijk veel te druk en houd niet op.